Morgane LE DREAN Communication and Scientific Animation support

Morgane LE DREAN  Communication and Scientific Animation support

English version

• Your name: Morgane LE DREAN
  • Your position in Doctoneuro: I’m a support for communication and scientific animation.
  • Your education:  After a scientific Baccalauréat, I got a BSc (Biology) at the University Rennes 1, after doing my final year as an Erasmus student in Aston University in Birmingham (England). Then, I entered the MSc in Cellular and Integrated Neuroscience at Strasbourg University.

• What you're currently doing:

I am currently in my 2nd (and last) year of Master’s degree. Since January 2020, I’m doing my Master’s final project at the IGBMC, working on the enteric nervous system development in Autism Spectrum Disorder.

• What brought you to do that?:

I’ve always been passionate by Neuroscience and Science in general. After my BSc, I went back to my first love for Neuro and here I am ! (It’s nice and poetic said like that, but, to be honest, I was clueless about what to expect haha. I was fresh from England, with very little knowledge about Neuro, but I managed to survive!)

• What you'd like to do after that:

Because I managed to survive (so far, let’s not forget I haven’t finished my Master yet), I would like to make profit out of this survival and carry on with a PhD on a subject relating to enteric nervous system and  neurodevelopmental disorders. But, life’s full of surprise so who knows… :)

• What brought you to invest yourself in Doctoneuro:

I love what we, as neuroscientists, are doing and I want to share it with the world. Neuroscience is a wonderful, yet complex field. Doctoneuro creates bridges between Neuroscience and the rest of the world, making this field more accessible for the public and other scientists. Being part of the communication and scientific animation department allows me to participate in this effort and train myself for skills that are, to me, essential for the future neuroscientist that I am.

• What are your projects/objectives for Doctoneuro?
    I would like to help increase Doctoneuro’s visibility, working on the communication. I also would like to work on organizing debates/talks about subjects involving neuroscience as well as working on scientific vulgarisation.

• Final words:
    « Neurons that fire together, wire together », is now my new life motto! (Just replace neurons by whatever you want).

French version

• Ton nom : Morgane LE DREAN
  • Ton poste à Doctoneuro : Chargée de mission en communication et en animation scientifique
  • Ton parcours scolaire : Après un Bac S, j’ai intégré la fac de Biologie à l’Université de Rennes 1. Après avoir passé ma L3 en Angleterre en Erasmus à Aston University, j’ai obtenu ma Licence, m’ouvrant les portes du Master de Neurosciences Cellulaires Intégrées de Strasbourg (whou-hou !)

• Ce que tu fais actuellement :

Je suis maintenant en dernière année de Master et je viens de commencer mon stage à l’IGBMC sur le développement du système nerveux entérique dans le cadre du spectre autistique.

• Ce qui t’as amené à faire ça :

En fait, les neurosciences m’ont toujours attirées. J’ai la chance d’être passionnée par mes études et, ma Licence en poche, j’ai décidé de retomber dans ce premier amour pour les cerveaux <3 (là c’est poétique et tout, mais en vrai j’avais vraiment aucune idée de ce qui m’attendait. Je n’avais presque jamais fait de neuro, je n’arrive toujours pas à croire que j’ai survécu mdr).

• Ce que tu veux/penses faire après :

Comme j’ai survécu, je pense rentabiliser cette survie en faisant un doctorat sur le destin du système nerveux entérique dans les troubles neurodéveloppementaux. Mais bon, la vie est pleine de surprise donc, qui sait où je serais dans 7-8 mois (j’espère juste pas en prison mdr).

• Ce qui t’a amené à t’investir dans Doctoneuro :

Je suis une passionnée qui aime l’idée de partager les Neurosciences avec le monde ! Sauf que les Neurosciences, ce n’est pas simple. Doctoneuro, grâce à ses actions, permet de créer des ponts entre la Neuro, le grand public, les étudiants et les scientifiques d’autres domaines, rendant ce monde plus accessible et dynamique. Faire partie du pole communication et animation scientifique me permet de participer à cet effort collectif et de rendre les sciences intéressantes et abordables pour tout le monde. Compétences que je considère primordiales pour la future neuroscientifique que je suis.

• Tes projets/objectifs dans Doctoneuro :
    Faire de Doctoneuro un immanquable de la vie des Neurosciences à Strasbourg et ailleurs ! J’aimerais aussi participer à l’organisation de débats et discussions sur des sujets sensibles (ou non) entourant les Neurosciences ainsi que faire de la vulgarisation scientifique.
  • Le mot de la fin :
    « Neurons that fire together, wire together ». Cette phrase est ma nouvelle doctrine.
    Faire partie de Doctoneuro durant ce Master, qui est très prenant psychologiquement et physiquement, m’a permis de voir plus loins que juste le prochain exam de Neurochimie. Doctoneuro offre une vision plus complète et globale des Neurosciences à Strasbourg. Et puis aussi, c’est trop cool comme organisation !